lørdag 18. januar 2014

Linotrykk

Vi har jobbet med linotrykk i desember i trykk og foto.


Det første vi måtte gjøre var å finne et bilde vi ville bruke, redigere mye kontraster på det og speilvende bildet.

Slik så det ut før og etter:


Deretter skrev vi ut det redigerte bildet i et A5 format, og tok det med inn på verkstedet hvor vi fikk en linoplate som bildet skulle over på. Dette måtte vi ha et blåpapir til for å tegne på linoplaten. . Jeg har dessverre ikke et bilde av dette, så jeg fant et eksempel fra Google.


Slik gjorde vi og under papiret lå linoplaten.

Deretter brukte vi bare linoplaten og for å skjære i den, måtte den varmes opp. Det vi skjærte i linoplaten, var det som ble hvitt på bildet. Så på min plate måtte jeg for eksempel skjære mye i ansiktet, siden der er det hvitt.

Her er et bilde av meg mens jeg skjærer i linoplaten.

Når man er ferdig med skjæring, skal vi begynne å gjøre klart for trykking.

Da må vi først male på platen i den fargen man vi ha.
Dette bruker vi en valse til. Under seg du et bilde av det.



Til sist kommer trykkingen. Under ser du et bilde av meg mens jeg holde på å trykke bildet. Vi ligger et ark oppå linoplaten, tar "teppet" på bildet, og ruller den gjennom denne maskinen. Når vi tar bildet ut, kommer resultatet med en gang vi tar av arket fra linoplaten.


Her er bildene før, underveis og etter trykking.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar